Gabinet psychiatrii i psychoterapii

dr n. med. Agnieszka Murzyn

Jak pracuję z dziećmi i młodzieżą

Dziecko

Gdy zgłaszane trudności dotyczą dziecka, na pierwszą konsultację zapraszam rodziców. Służy ona zebraniu dokładnych informacji dotyczących rodziny, dziecka i historii jego rozwoju, funkcjonowania w różnych środowiskach, obserwowanych trudności, ich wpływu na rodzinę i dotychczasowych sposobów radzenia sobie z nimi, mocnych stron i zasobów dziecka.

Kolejna konsultacja odbywa się z udziałem dziecka. Poznaję je przez rozmowę lub wspólną zabawę. Czasami potrzebne jest uzupełnienie wywiadu od rodziców i obserwacji dziecka o opinię ze szkoły lub przedszkola, opinię z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, od innych lekarzy specjalistów lub psychologa lub wykonanie dodatkowych badań, np. EEG.

Po diagnozie trudności i ich przyczyn, proponuję plan leczenia. Może on obejmować m.in. modyfikację oddziaływań na dziecko w domu lub szkole, psychoterapię dziecka lub rodziny, leczenie farmakologiczne. Czasami konieczne jest skierowanie do innych specjalistów lub na szczególny rodzaj terapii.

Nastolatek

Gdy trudności zgłasza nastolatek, na pierwszej konsultacji spotykam się z nim i jego rodzicami.

Pierwsza część spotkania zazwyczaj przeznaczona jest na indywidualną rozmowę z adolescentem, aby mozliwe było poznanie jego i jego sposobu widzenia swoich problemów. Następnie zapraszam rodziców, aby uzyskać informacje dotyczące rodziny, rozwoju dziecka i tego, jak rodzice postrzegają jego objawy.

Zależnie od rodzaju trudności i ich przyczyn, wspólnie z adolescentem i rodzicami, ustalany jest plan leczenia. Może on obejmować psychoterapię, farmakoterpię lub inne formy oddziaływań.